برق · دسامبر 26, 2023 0

بررسی آیین نامه ایمنی تاسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن 💯

بررسی آیین نامه ایمنی تاسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن

 

1 هدف ، ایجاد محیط ایمن از نظر برق گرفتگی با توجه به مقررات ودستور العمل های این آیین نامه می باشد 2 دامنه كاربرد – این آیین نامه برای اجرا در كلیه كارگاه ها مشمول قانون كار كه ولتاژ نامی مؤثر سیستم های برقی آنها حداكثر 1000 ولت جریان متناوب می باشد تدوین گردیده است 3 حداكثر مقاومت اتصال زمین مجاز برای هر سیستم حفاظتی ( دو اهم ) بر مبن

 

بررسی آیین نامه ایمنی تاسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن

بررسی آیین نامه ایمنی تاسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن

دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 1.046 مگا بایت
تعداد صفحات 76
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فصل اول :‌

تعاریف

آیین نامه ایمنی تأسیسات الكتریكی با اتصال به زمین

بخش اول :‌كلیات

1- هدف ، ایجاد محیط ایمن از نظر برق گرفتگی با توجه به مقررات ودستور العمل های این آیین نامه می باشد

2- دامنه كاربرد – این آیین نامه برای اجرا در كلیه كارگاه ها مشمول قانون كار كه ولتاژ نامی مؤثر سیستم های برقی آنها حداكثر 1000 ولت جریان متناوب می باشد تدوین گردیده است .

3- حداكثر مقاومت اتصال زمین مجاز برای هر سیستم حفاظتی ( دو اهم ) بر مبنای ولتاژ فاز 380 ولت تعیین گردیده و همین مقدار برای مدارهای با ولتاژ فاز حداكثر 1000 ولت نیاز قابل قبول است چنانچه در موارد و تحت شرایط خاصی كه ایجاد اتصال زمین مؤثر با مقاومت كل سیستم ( دو اهم ) امكان پذیر نباشد باید مجوز لازم در این مورد ازوزارت كار اخذ گردد.

4- رعایت كلیه مقررات این آیین نامه الزامی بوده و عدم اجرای موارد پیش بینی شده یا انجام نیمه كاره آنها سبب بی اثر شدن و در نتیجه كل سیستم ایمنی مربوطه خواهد گردید.

بخش دوم – تعاریف

واژه های به كار رفته در این آیین نامه به شرح زیر تعریف می گردد:

1- تجهیزات الكتریكی – مصالح و تجهیزاتی كه برای تولید ، تبدیل و یا مصرف انرژی الكتریكی به كار می روند از قبیل مولدها ، موتورهای برق ، ترانسفورماتورها ، دستگاه های برقی ، دستگاه های اندازه گیری ، وسایل حفاظتی و مصالح الكتریكی .

2- تأسیسات الكتریكی – هر نوع تركیبی از وسایل و مصالح به هم پیوسته الكتریكی در محل یا فضای معین

3- مدار الكتریكی ( مدار ) تركیبی از وسایل و واسطه ها كه جریان الكتریكی می تواند از آنها عبور نماید .

4- قسمت برقدار – هر سیم یا هادی كه در شرایط عادی تحت ولتاژ الكتریكی باشد

5- بدنه هادی – قسمتی كه به سادگی در دسترس بوده و در حالت عادی برقدار نمی باشد ولی ممكن است در اثر بروز نقصی در دستگاه برقدار شود .

6- قسمت های بیگانه – هادی زمین شده یا قسمت هادی كه جزئی از تأسیسات الكتریكی را تشكیل نداده باشد ( نظیر اسكلت فلزی ساختمان ها ، لوله های فلزی ، گاز ، آب و حرارت مركزی و غیره )

7- هادی حفاظتی – هادی هایی كه از آن در اقدامات حفاظتی در برابر برق گرفتگی هنگام بروز اتصالی استفاده شده و بدنه های هادی را به قسمت های زیر وصل می نماید :

– بدنه های هادی دیگر

– قسمت های هادی بیگانه

– الكترود زمین برق دار زمین شده

8- هادی خنثی – هادی ای كه به نقطه خنثی وصل بوده و به منظورانتقال انرژی الكتریكی از آن استفاده می شود

9- الكترود زمین – یك یا چند قطعه هادی كه به منظور برقراری ارتباط الكتریكی سیستم یا جرم كلی زمین ، در خاك مدفون شده باشد .

10- الكترودهای زمین مستقل از نظر الكتریكی – الكترودهایی هستند كه فواصل آنها از یكدیگر به قدری است كه در صورت عبور حداكثر جریان ممكن از آنها ولتاژ الكترودهای دیگر به مقدار قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار نگیرند .

11- مقادیر اسمی ( جریان ، توان ، سطح مقطع ..)

الف ) درمورد ابعاد و دیگر مشخصات مكانیكی ، مقدار اسمی مشخص كننده كمیت معینی در حدود رواداریهای تعیین شده می باشد .

ب) در مورد كمیت هایی نظیر توان جریان ولتاژ و غیره كه مقدار واقعی آنها بستگی به عوامل دیگری مانند تغییرات در مصرف افت ولتاژ و غیره دارد ، مقدار اسمی كمیتی است كه در اثر آن دما و تنش های مكانیكی یا الكترومغناطیسی در دستگاه مولد موتور یا وسایل مصرف كننده دیگر در شرایط متعارفی محیط كار از مقادیر مجاز مربوطه تجاوز نخواهد نمود.

12- جریان اتصال كوتاه – اضافه جریانی است كه در اثر متصل شدن دو نقطه با پتانسیل های مختلف در موقع كار عادی از طریق امپدانسی بسیار كوچك بوجود آمده باشد .

13- جریان اتصالی – جریانی است كه به زمین جاری می شود .

14- جریان اتصالی به زمین – جریان اتصالی است كه به زمین جاری می شود

15- جریان احتمالی اتصال كوتاه – جریانی است كه احتمال بروز آن در اثر اتصال كوتاه در یك نقطه یا روی ترمینال های سیستم یاتأسیسات مورد نظر وجود دارد .

16- جریان برق گرفتگی (‌جریانی كه از نظر پاتوفیزیولوی خطرناك است )

جریانی است كه از بدن انسان و حیوانات عبور نموده و مقدار آن ( با در نظر گرفتن هارمونیكها و زمان تأثیر ) به قدری باشد كه آسیب بوجود آورد

17- تجهیزات یا وسایل حفاظتی – تجهیزات و وسائلی است كه هدف اولیه آنها قطع جریان مدار در صورت بروز اضافه جریان یا اتصال كوتاه یا اختلال در سیستم ایمنی آن می باشد (‌مانند انواع فیوزها ، كلیدهای خودكار ، كلیدهای جریان تفاضلی و غیره )

18- ولتاژ تماس – ولتاژی كه بین قطعاتی كه در آن در دسترس باشند بوجود آید

19- قطعاتی كه در آن واحد در دسترس می باشند هادی ها با بدنه های هادی كه در آن واحد توسط یك شخص قابل لمس باشد ، قسمت های برقدار بدنه های هادی ، بیگانه ، هادی های حفاظتی و الكترودهای زمین قطعاتی هستند كه در آن واحد ممكن است در دسترس نباشد .

20- دسترس – منطقه ایست كه حدود آن از محل فعالیت عادی افراد قابل لمس باشد.

21-مقاومت سیستم اتصال زمین مقاومت معادلی است از مقاومت الكترود زمین و مقاومت هادی های اتصال زمین نسبت به جرم كلی زمین

شكل

فصل دوم :

كلیات

سیستم توزیع نیرو و اتصال زمین مورد استفاده عموماً‌ سیستم TN از نوع TN-C-S و یا در صورت لزوم TN-S خواهد بود .

به منظور ایجاد ایمنی و حفاظت لازم در برابر برق گرفتگی برای افراد و كاركنانی كه از وسایل ،‌ابزارها و دستگاه های برقی استفاده می كنند و همچنین كار صحیح سیستم تأسیسات برقی ، اقدامات زیر باید انجام شود .

الف ) نقطة‌نول سیم پیچ مولدهای برق در نیروگاه های برق و همچنین نقطه نول سیم پیچ ترانسفورماتور در پستهای برق و سیم نول شبكه خطوط هوایی در ابتدا و انتهای خطوط به طول تا 200 متر و در خطوطی به طول بیش از 200 متر علاوه بر ابتدا و انتهای خط در هر فاصله 200 متری ، نول خطوط مذكور باید به الكترود سیستم اتصال زمین مربوط متصل شود . این سیستم به طور كلی اتصال زمین سیستم نامیده می شود.

ب) بدنه یا محفظه فلزی كلیه وسایل ، ابزارها ، دستگاه ها ، ماشین آلات و تابلوهای برقی وهمچنین اسلكت و اجزای فلزی داخلی هریك ، كه حامل جریان برق نمی باشد، باید به سیستم اتصال زمین ساختمان مربوط متصل شود این سیستم به طور كلی اتصال زمین وسایل (حفاظتی )‌نامیده می شود .

در نیروگاه ها و پستهای برق سیستم اتصال زمین سیستم و سیستم اتصال زمین وسایل و همچنین سیستم اتصال زمین بدنه تابلوهای فشار قوی باید كلاً از یكدیگر جدا بوده و استفاده از یك سیستم اتصال زمین با الكترود مشترك مجازنمی باشد .

درنیروگاه ها و پستهای برق سیستم اتصال زمین سیستم و سیستم اتصال زمین وسایل و همچنین سیستم اتصال زمین بدنه تابلوهای فشار متوسط ، در صورتی كه حائز شرایط استفاده از یك الكترود اتصال زمین نباشد باید دارای هادیها و الكترود جداگانه باشد در این گونه موارد الكترودهای زمین باید به گونه ای استقرار یابد كه در حوزه اثر ولتاژ یكدیگر واقع نشود .

درساختمان هایی كه مجهز به سیستم حفاظت در برابر آذرخش (‌قفس فاراده یا الكترونیك) می باشد و ساختمان فاقدیك شبكه اتصال زمین عمومی باشد . سیستم اتصال زمین حفاظت در برابر آذرخش باید از سیستمهای اتصال زمین تأسیسات برقی فشار قوی ( به ویژه ناشی از آذرخش ) به تجهیزات فشار ضعیف وجود داشته باشد فاصله الكترودها از یكدیگر درنزدیكترین فاصله نباید از 20 متر كمتر باشد و در مورد الكترودهای قائم این فاصله نباید از 20 متر یا دوبرابر عمق الكترودها هر كدام كه بیشتر باشد نزدیكتر باشد .

هادیهای اتصال بین الكترودها و یا شبكه اصلی سیستم اتصال زمین باید در صورت امكان ازتسمه مسی حلقه ای با ابعاد لازم باشد ولی در صورت عدم امكان تهیه آن استفاده از سیم مسی لخت نیز بلامانع است .

در صورتی كه سیم اتصال زمین (‌هادی حفاظتی ) با سیمهای فاز ونول كلاً در یك لوله كشیده شود مانند سیم كشی سیستم روشنایی و یا پریزهای برق یك فاز و نول یا سه فاز و نول و مانند آن ، سطح مقطع سیم اتصال زمین باید مساوی با سطح مقطع سیمهای فاز ونول باشد .

درصورتی كه سیم اتصال زمین با سیمهای فاز و نول كلاً در یك پوشش قرار گرفته باشد مانند كابلهای معمولی و یا سیمهای چند رشته قابل انعطاف ارتباطی مانند سیم اطوی برقی ، كتری برقی ، سماور برقی، توستر برقی ، یخچال ، ماشین لباسشویی و مانند آن . سطخ مقطع سیم اتصال زمین باید مساوی سطح مقطع سیمهای فاز و نول باشد .

در كابلهایی كه سطح مقطع سیم نول نصف سطح مقطع هر سیم فاز می باشد سطح مقطع سیم اتصال زمین و سیم نول باید یكسان باشد .

در صورتی كه برای اتصال زمین وسایل وماشین آلات برقی وهمچنین تابلوهای فرعی و اصلی و غیره از سیم یا شینه جداگانهای استفاده شود سطح مقطع آن باید با سطح مقطع نول كابل اصلی دستگاه های مربوط یكسان باشد . مشروط بر این كه سطح مقطع سیم نول از 16میلیمتر مربع كمتر نباشد .

برای كابلهایی با سیم نول به مقطع كمتر از 16میلیمتر مربع باید سطح مقطع سیم اتصال زمین 16 میلیمتر مربع منظور شود .

سیستم اتصال زمین شامل چاه اتصال زمین با الكترودهای مختلف و جعبه اتصال آزمون ، و سیم یا تسمه رابط بین شبكه اتصال زمین و چاه اتصال زمین می باشد .

فصل سوم:

زمین كردن

اساس زمین كردن : اساس زمین كردن بر این است كه جرم بزرگ زمین به عنوان نقطة صفر در نظر گرفته شود و تمام قسمت هایی كه به زمین وصل شده اند هم پتانسیل زمین شوند به عبارت دیگر پتانسیل صفر زمین را بگیرند . نوع كیفیت ارتباط دهندة زمین با تأسیسات الكتریكی دارای اهمیت فوق العاده زیادی است .

اتصال زمین :

اتصال زمین یا داشتن نقطه زمین در شبكه های الكتریكی از دو زاویه مورد توجه قرار می‌گیرد .

الف ) داشتن نقطه ای یا پتانسیل صفر بعنوان مبنا در مواردی كه به داشتن این مبنا نیاز است .

ب) داشتن نقطه ای كه دارای مقاومت نسبتاً صفر است جهت حفاظت در مقابل خطاهای اتصال بدنه یا اتصال بدن .

در شبكه های تأسیسات الكتریكی بیشتر مورد ب یعنی حفاظت در مقابل اتصال بدنه و بدن مورد نظر است . فرض كنید كه یك دستگاه الكتریكی صنعتی و یا خانگی برروی بدنه خود دچار خطای اتصال فاز گردد ، در این حالت بدنه دستگاه دارای ولتاژ اتصال خواهد شد . حال اگر در این حالت بدنه به زمین یعنی یك مقاومت حدود صفر ( مقاومت نقطه زمین در تأسیسات الكتریكی 3 تا 5 اهم است ) وصل شده باشد ، در مسیر اتصال زمین یك جریان به شكل اتصال كوتاه برقرار می گردد . كه باعث می شود عوامل حفاظتی بار مربوطه مانند فیوز و یا كلید اتوماتیك عمل كنند و خطا را قطع نمایند .

اما به لحاظ خطای انسانی هم ، چنانچه بدن شخص یا بدنه دستگاهی كه دارای خطای اتصال فاز شده است تماس بگیرد . در حقیقت بین بدن شخص و بدنه دستگاه كه به زمین وصل شده است یك تقسیم جریان صورت می گیرد . در این حالت بدن شخص به صورت یك مقاومت موازی با مقاومت اتصا زمین بدنه دستگاه قرار می‌گیرد و با توجه به آنكه مقاومت بدن انسان در شرایط مختلف بین 10 تا 80 كیلو اهم است این مقاومت بالا د رموازی شدن با مقاومت بدنه زمین شده دستگاه كه قاعدتاً 3 تا 5 اهم است به صورت مدار باز عمل نموده و عملاً‌تمام جریان به زمین می رود و جریان از بدن شخص عبور نمی كند.

اگر مقاومت اتصال زمین دستگاه را R1 و مقاومت بدن شخص را R2 بنامیم ، حاصل موازی شدن این دو مقاومت عبارتست از :

اما با توجه به آنكه R2>>R1 است بنابراین در مخرج كسر فوق از R1در مقابل R2 صرف نظر می شود و خواهیم داشت :

حال اگر جریان را در محل اتصال برای مقاومت R1 معادل I1 و برای مقاومت بدن شخص R2 معادل I2 در نظر بگیریم ، عملاً جریانی از شاخه R2 عبور نمی كند و I2 به سمت صفر می رود و كل جریان از شاخه R1 عبور خواهد كرد . بنابراین شخص دچار برق گرفتگی نخواهد شد .

فصل چهارم :

نرم ها و استانداردها

نرم و استانداردها :‌برای تعیین قوانین اصولی و شناخت صحیح خواسته ها و شرایطی را كه از انواع زمین كردن ها انتظار داریم استاندارد و نرم هایی وجود دارد كه مهمترین آنها عبارتند از : DIN VDE 0800 DIN VDE0100 DIN0100 DIN VDE0151 DIN VDE0141

سیستم اتصال زمین شبكه های تأسیسات توزیع نیروی برق و خطوط مخابرات باید برابر مشخصات و ضوابط مندرج در نشریه « استاندارد سیستم زمین شبكه های توزیع» كه به وسیله وزارت نیرو – امور برق تهیه شده است طراحی و اجرا شود .

استاندارد ساخت و كاربرد انواع مختلف الكترودهای سیستم اتصال زمین باید بر اساس یكی از استانداردهای شناخته شده بین المللی همچون VDE NEC BS 1013 ICE 60364-5-54 یا مشابه آن باشد .

در طراحی واجرای سیستم اتصال زمین تأسیسات برقی ساختمانها در مقررات مندرج در مبحث 13 از مقررات ملی ساختمانی ایران نیز باید رعایت شود .

فصل پنجم :

احداث چاه زمین :

ایجاد نقطه زمین و چاه های اتصال زمین :

مقاومت نقطه زمین در تأسیسات الكتریكی بین 3 تا 5 اهم است برای ایجاد ی این نقطه معمول ترین روش ایجاد چاه های اتصال زمین است در این روش در اطراف پست های داخلی و به فاصله حداقل 20 متر تعدادی چاه حفر می كنند تا عمقی كه به خاك مرطوب برسند . قاعدتاً این عمق در نقاط مختلف گوناگون است و در برخی از مناطق با حفر چند متر به بخش مرطوب زمین دست می یابیم اما در برخی نقاط ، باید تا ده ها متر حفاری ادامه یابد . تا به رطوبت برسیم در هر حال پس از رسیدن به نقطه مرطوب زمین ، كف چاه را تا حدود 50 سانتیمتر از مخلوط نمك و ذغال پودر شده پر می كنیم سپس از صفحات مسی به ضخامت 5 میلی متر كه سیم اتصال زمین ( معمولاً سیم های بدون پوشش بالای 50 میلی متر مربع ) به آن پرچ شده است استفاده می نماییم و این صفحات را روی لایه نمك و ذغال قرار می دهیم بعد از انجام این كار تا 50 سانتیمتر دیگر روی آن نمك و ذغال اضافه می كنیم و سپس بقیه چاه را با خاك و مواد معمولی پر كرده و این سیم را از چاه خارج و به نقطه اتصال زمین پست كه معمولاً‌نقطه نوترال طرف فشار ضعی ترانسفورماتور است وصل می كنیم برای بهبود مقاومت اتصال زمین و كم كردن آن از چندین چاه كه سیم های آن را با یكدیگر موازی كرده ایم استفاده می كنیم در حقیقت با موازی كردن این چاه ها مانند موازی كردن چند مقاومت با یكدیگر به یك مقاومت معادل پایین تر می رسیم گاهی به جای حفر چاه از راد یا میله های اتصال زمین كه به صورت میله های نوك تیز به قطر حدود 1 تا 2 سانتیمتر هستند استفاده می كنیم و آنهارا در اطراف پست داخلی به زمین فرو می نماییم از بالای آن سیم اتصال زمین را خارج می سازیم و به نقطه اتصال زمین پست وصل می كنیم این كار بیشتر در مناطقی كه سطح رطوبت بالاست و در چند متری زیر سطح زمین می توان به خاك مرطوب رسید . استفاده می شود.

استفاده از بدنه فلزی سوله ها و ساختارهای فلزی در كارخانجات و اتصال سیم های زمین به آنهانیز از مواردی است كه باعث می شود نقطه اتصال زمین بهتر و كم مقاومتتری را بدست آوریم.

احداث چاه زمین

احداث چاه زمین طبق مصوبات مقررات ملی ساختمانی ایران مبحث 12 طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمانها بشرح زیر است كه عیناً‌آمده است.

الكترود زمین اساسی ( برای هر دو نوع زمین ، حفاظت سیستم وایمنی ) در اغلب نقاط كشور متداولترین احداث الكترود زمین همان است كه به آن «چاه زمین » می‌گویند و آن عبارتست از یك صفحه مسی كه در عمق زمین دفن می شود .

عمق نصب الكترود منطقه ای از زمینی محاسبه می شود كه در آن نم طبیعی به طور دائم وجود داشته باشد صفحه مسی باید به صورت قائم در ته چاه قرار داهد شود و در اطراف آن حداقل به ضخامت 20 سانتی متر از هر طرف پودر ذغال هیزم ریخته و كوبیده شده باشد .

اتصالهای زمین به صفحه مسی ممكن است به یكی از دو روش زیر انجام شود:

الف) درانتهای هادی ، یك كابلشوی مسی ، كه به حداقل دو عدد پیچ با مهره های قفل كننده مجهز است ، نصب شود این كابلشو ممكن است از نوع پرسی ( با پرس هیدرولیكی ) باشد كابلشو به كمك دو عدد پیچ مجهز به مهره های اصلی وقفل كننده به صفحه مسی محكم می شود ..

ب) به جای استفاده از پیچ می توان اتصالات را با استفاهد از جوش اكسیژن ( لحیم سخت ) انجام داد :در این حالت باید دقت شود هادی به كابلشو و كابلشو به صفحه سی در كل سطح تماس خود جوشكاری شده باشد و تنها به جوشكاری در طول محیط كابلشو اكتفا نشود.

پس از آنكه صفحه مسی در داخل ذغال كار گذاشته شود متناوباً 5لایه سنگ نمك خر و سرند شده و 5 لایه پودر زغال هریك به ضخامت 15 سانتی متر در داخل چاه ریخته و فشرده می شود از آن به بعد چاه با خاك سرند شده پر و لایه به لایه فشرده می شود هنگام انجام عملیات یاد شده باید تا جایی كه ممكن است ، هادی اتصال زمین در وسط چاه قرار بگیرد و به هیچ وجه نباید آن را تحت نیروی كششی قرار داد وهادی زمین باید یكپارچه باشد و هیچ نوع زدگی و خوردگی در طول آن وجود نداشته باشد .

یاد آوری 1

به جای صفحة مسی می توان 5 حلقه هادی اتصال زمین را كه قطر متوسط حلقه های آن 50 سانتی متر باشد كنار هم پیچیده و در زمین قرار دارد بقیه شرایط مانند حالت استفاده از صفحه جدا خواهد بود .

یاد آوری 2:

در انجام اتصالات نباید از لحیم نرم ( سرب یا قلع) استفاده شود.

یاد آوری 3:

در حالی كه عمق لبة بالای صفحه مسی نباید از 5/1 متر كمتر باشد .

برای حداكثر آن حدی تعیین نمی شود مناسبترین عمق چاه عمقی است كه در آن «نم دائمی زمین » وجود دارد.

یادآوری 4

قبل از اقدام به حفر چاه برای اتصال زمین ، توصیه می شود با شركت برق منطقه ای یا موسسه جایگزین آن مشورت شود تا نسبت به شرایط محلی زمین اطلاعات كافی كسب شود و آمادگی لازم بدست آید . در هر حال عمق چاه را مقامات صلاحیت دار تعیین خواهند كرد .

یاد آوری 5

چاهی كه به منظور احداث الكترود زمین حفر می شود و باید مختص همان كار باشد و از آن نباید برای هیچ منظور دیگری استفاده شود ، به همین ترتیب ، استفاده از هر گونه چاه دیگری ( آب یا فاضلاب و غیره ) به منظور اتصال زمین تحت هر عنوان و به هر دلیلی ممنوع است .

الكترود زمین ساده ( فقط برای وصل به هادی خنثی های فشار ضعیف )

گاهی احداث الكترود زمین اساسی برای همه مشتركان برق عملی و اقتصادی نخواهد بود ، برای همین برای مواردی كه تعداد مشتركان در سیستم زیاد است و می توان با احداث تعدادی الكترود ساده تر با مقاومت بیشتر به مقاومت زمین مطلوب ، دست یافت ، از این نوع الكترود استفاده خواهد شد.

الكترود زمین ساده یك لوله گالوانیزه به قطر حداقل 1 اینچ ( لوله آب ) است كه در زمین كوبیده یا به صورت قائم دفن می شود . حداقل طول در زمین بكر نباید از دو (2) متر كمتر باشد لوله باید یكپارچه ( بدون هر نوع بوشن و جوش ) و سالم باشد و در زمان نصب ، هیچ گونه خراشیدگی ، زنگزدگی ، خمیدگی و فرورفتگی نداشته باشد .

اگر لوله به روش كوبیدن نصب شود ، انتهای پیشرو آن می تواند از دو طرف دارای بریدگیهای 45 درجه ( فارسی ) باشد تا لوله راحت تر در زمین فرو برود .

در صورتی كه لوله دفن می شود ، باید ابتدا چاهقی به عمق حداقل 2 متر در زمین بكر بكنند ( عمق خاك دستی ، در صورت وجود ، به حساب نمی آید ) و پس از قرار دادن لوله در وسط آن ، چاه را با 5 لایه پودرزغال چوب و 5لایه نمك سنگ نمك خرد شده و سرند شده به تناوب پر كنند و آن را بكوبند .

ضخامت هر لایه ذغال یا نمك 15 سانتی متر خواهد بود ؛ از آن پس چاه را با خاك سرند شده پر می كنندو آن را لایه به لایه می كوبند در محل خروج لوله از زمین ، یك چاهك بتنی یا آجری ( با ملات سیمان ) كه ابعاد آن حداقل 30×30×30 سانتی متر خواهد بود می سازند سر لوله را كه باید حداقل 20 سانتی متر از كف چاهك بالاتر باشد در بر خواهد گرفت . كف چاهك به قطر 20 سانتی متر خالی از هر گونه مصالح ساختمانی خواهد بود تا هنگام آبیاری ، آب به بالای الكترود نفوذ كند ، چاهك با یك دریچه مجهز به چارچوب فلزی بسته می شود و در داخل آن نباید اجسام دیگری غیر از سر لوله و بست اتصال زمین و انتهای هادی زمین وجودداشته باشد بست اتصال هادی زمین به لوله نباید از جنس آلومینیوم یا آلیاژهای آن باشد این بست با پیچ محكم به دور لوله بسته می شود .

هادی زمین باید با دو عدد پیچ و مهره به ترمینال مخصوصی كه قسمتی از بست را تشكیل می دهد بسته شود. باید بتوان هادی اتصال زمین را ، در طول عبور از محل اتصال به ترمینال الكترود زمین تا محل ترمینال اصلی زمین در پای كنتر ، به خوبی دید، مگر در جاهای كه این هادی ، برای محفوظ بودن ، از درون یك لولة‌غیر فلزی رد شده باشد .

در پایان كار و سپس به صورت دوره ای باید چاهك و هادی زمین را باز كرد تا از محكم بودن اتصالات و مصون ماندن آنها از زنگزدگی و خوردگی اطمینان حاصل شود .

یاد آوری

به خاطر لزوم آبیاری الكترود زمین باید آن را در محلی احداث كرد كه رطوبت حاصل به ساختمان و تأسیسات آن آسیب نرساند .

فصل ششم :

زمین در سیستم TI TT TN

انواع سیستم های توزیع نیروی برق

به طور كلی سه نوع سیستم توزیع نیرو به شرح زیر معمول است :

الف- سیستم توزیع فشار ضعیف سه فاز و نول و یا یك فاز و نول منشعب شده از آن كه مركز ستاره آن ( طرف ثانویه ترانسفورماتور) مستقیماً به زمین وصل بوده و بدنه‌های هادی تأسیسات الكتریكی از طریق هادی های حفاظتی با آن نقطه متصل می‌شوند.

سیستم 2:

یاد آوری :

مفهوم حروف اختصاری به كار رفته در مورد سیستم های توزیع نیرو به ترتیب زیر می باشد :

حروف اول ( سمت چپ ) تعیین كننده نوع رابطه سیستم توزیع نیرو با زمین می باشد :

T– یك نقطه از سیستم مستقیماً به زمین وصل شده اسن . نقطه صفر را به طور مستقیماً به زمین متصل شده

I – همه قسمت های برقدار نسبت به زمین عایق بوده و یا یك نقطه از سیستم از طریق امپدانسی به زمین وصل شده است . نقطه صفر ترانسفورماتور یا از طریق یك مقاومت خیلی بزرگ زمین شده یا به فاصله هوایی ( عایق ) زمین شده

حروف دوم ‌سمت راست ) تعیین كننده نوع رابطه بدنه های هادی تأسیسات الكتریكی با زمی می باشد .

t– بدنه های هادی از نظر الكتریكی بطور مسقتیم از اتصال زمین هر نقطه ای از سیستم نیرو به زمین وصل شده است . اگر تجهیزات مستقیم زمین شده باشد

n– بدنه های هادی از نظر الكتریكی بطور مستقیم به نقطه زمین شده سیستم نیرو وصل شده است رد سیستم های جریان متناوب و نقطه زمین شده معمولاً خنثی می باشد

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود بررسی آیین نامه ایمنی تاسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن